Activitat 2


Activitat 2: Nou pla d’urbanisme a Besalú

Introducció
Amb aquesta activitat els alumnes coneixeran amb profunditat què és un pla d’ordenació urbanística i la importància que té aquest. També desenvoluparan una capacitat crítica i reflexiva tot assolint uns determinats rols que hauran de desenvolupar i defensar. Tot i així, per tal d’assolir aquest propòsit, els alumnes hauran de:

- Conèixer un pla d’ordenació urbanística, entendre els seus continguts i conceptes.

- Reflexionar sobre el pla d’ordenació urbanística del seu municipi i plantejar possibles canvis de millora.

Desenvolupament

En primer lloc, el mestre portarà a classe el pla d’urbanisme vigent i el mostrarà. Tot seguit preguntarà als alumnes què és un pla d’urbanisme, què en saben i complementarà, de manera senzilla, les possibles respostes dels alumnes. Una definició clara d’aquest concepte seria: “És un document que defineix la utilització del territori i el medi ambient d’un municipi o ciutat”. S’explicarà als alumnes que aquest document procura atendre les necessitats de creixement del poble amb la preservació dels recursos naturals i dels valors paisatgístics, arqueològics, històrics i culturals. Descriure’l com un document que garanteix la vida de les generacions presents i futures.

Tot seguit, entre tots intentaran esbrinar qui participa en la realització del pla i quins aspectes el delimiten. Per tal d’aconseguir-ho, s’apuntarà a la pissarra totes les idees que vagin sorgint per arribar a obtenir (amb ajuda del mestre) una resposta final, tot comparant-lo amb el de Besalú.

El mestre ha de procurar que els alumnes es qüestionin amb profunditat els aspectes que es vagin treballant a classe. Exemple: “Perquè tenim un pla d’urbanisme al poble? Si tenim un terreny on hi ha un camí, podríem construir-hi una casa? Perquè?”

Per tal d’exemplificar l’activitat, a continuació es defineixen (de manera clara i senzilla) conceptes clau que s’hauran d’explicar al llarg de la primera part d’aquesta sessió:

a) Sòl urbà: Són aquells terrenys on al llarg del temps la gent ha decidit viure-hi i, per tant, n’han fet edificacions. Per poder ser considerat sol urbà, aquest, ha de gaudir d’un servei urbanístic bàsic (xarxa viària, aigua potable, sanejament, subministrament elèctric).

b) Sòl urbanitzable: Son els terrenys necessaris per el creixement de la població i l’activació econòmica del territori.

c) Sòl no urbanitzable: Aquells terrenys destinats a activitats d’interès públic com equipaments esportius, culturals, religiosos o educatius i, també de tipus paisatgístic, forestal o agrari. Garanteixen un desenvolupament sostenible del terreny. A Catalunya el 93,35% és sol no urbanitzable.

Un cop els alumnes tenen consciència de la importància d’un pla d’ordenació urbanística, es dividiran en grups de quatre membres i el mestre donarà dues còpies per grup del pla actual. El mestre anirà guiant tots els grups i promourà que facin un debat sobre el pla del seu municipi i desenvolupin una actitud crítica i reflexiva. Finalment, se’ls demanarà que elaborin un document amb propostes de canvi que hauran d’entregar en la següent sessió.

Podeu consultar el pla en el següent link: Pla d'Ordenació Urbanística de Besalú

Avaluació

Es valorarà positivament aquells alumnes que mostrin interès i participació durant l’activitat inicial de recerca de respostes. Un altre aspecte a valorar serà el document de propostes de canvi, el qual, haurà d’estar ben argumentat.

No hay comentarios:

Publicar un comentario